S’ha publicat la nova convocatòria Creative Innovation Lab 2026, en el marc del Programa Europa Creativa Cross-Sectoral. La data límit per presentar-s’hi és el 23 d’abril de 2026.
La convocatòria Creative Innovation Lab donarà suport al disseny, desenvolupament i/o difusió d’eines, models o solucions innovadores aplicables a l’audiovisual (obligatori) i almenys a un dels sectors següent: música, llibres o museus.
El sector audiovisual abasta totes les activitats i empreses relacionades amb el desenvolupament, la producció, la distribució, la promoció i la circulació dels següents continguts:
- Llargmetratges, animacions i documentals creatius destinats principalment a l’estrena cinematogràfica;
- Obres audiovisuals de ficció (produccions úniques o sèries), animació (produccions úniques o sèries) i documentals creatius (produccions úniques o sèries) destinats principalment a l’explotació televisiva o en plataformes digitals;
- Projectes interactius, no lineals de ficció, animació o documentals creatius (per exemple, projectes de realitat virtual narrativa);
- Videojocs narratius i experiències immersives narratives interactives. Perquè es consideri narrativa, la història s’ha de contar o mostrar al llarg de tot el joc (narració dins del joc) o experiència immersiva interactiva, i no només com a introducció o final.
Els objectius de la convocatòria són fomentar la cooperació entre el sector audiovisual i els sectors de la música, el llibre o els museus per acompanyar la seva transició ambiental i/o millorar-ne la competitivitat i/o la circulació, la visibilitat, la descobribilitat, la disponibilitat, la diversitat i l’audiència del contingut europeu a través de les fronteres. El suport també pretén permetre que el sector audiovisual europeu i aquests tres sectors (música, llibres i museus) s’adaptin millor a les oportunitats que ofereix el desenvolupament de la intel·ligència artificial i els mons virtuals.
Activitats elegibles
Els projectes s’han de centrar en un (o diversos) dels temes següents:
- Mons virtuals com a nou entorn per a la promoció del contingut europeu, la renovació del públic i la competitivitat de les indústries de contingut europees;
- Eines empresarials innovadores per a la producció, el finançament, la distribució o la promoció habilitades o millorades per les noves tecnologies (IA, big data, blockchain, mons virtuals, NFT, etc.), en particular:
- Gestió i monetització de drets (incloses ofertes de subscripció innovadores per accedir a contingut cultural europeu divers de diverses plataformes europees existents), garantint alhora la transparència i una remuneració justa per als creadors i artistes;
- Recopilació i anàlisi de dades, amb especial èmfasi en la predicció de la creació de contingut i el desenvolupament del públic (incloses eines intersectorials innovadores per millorar la qualitat del servei de subscriptors i una millor valorització del contingut europeu ofert per les plataformes en línia europees);
- Pràctiques “més verdes” per tal de reduir l’impacte sobre el medi ambient dels sectors audiovisual i altres sectors culturals, d’acord amb el Pacte Verd Europeu de la Comissió i la iniciativa New Bauhaus.
La cooperació intersectorial entre el sector audiovisual i altres sectors culturals i creatius és el centre de la convocatòria. Per tant, les sol·licituds han de demostrar clarament l’abast de l’enfocament intersectorial, les condicions per a la seva implementació i els beneficis esperats per als sectors coberts.
Les sol·licituds han de presentar estratègies adequades per garantir una indústria més sostenible i respectuosa amb el medi ambient i per garantir l’equilibri de gènere, la inclusió, la diversitat i la representativitat.
Es convidarà a participar un ampli espectre d’organitzacions, incloent-hi entitats privades i públiques, empreses tecnològiques i startups, i organitzacions audiovisuals, culturals i creatives. Es fomentarà la participació d’incubadores i acceleradores d’empreses per proporcionar espai i temps perquè es donin forma a les idees creatives.
Les activitats següents no són elegibles:
- projectes i instal·lacions d’art multimèdia;
- visites immersives, esdeveniments, videoclips musicals i experiències immersives utilitzades en el comerç minorista;
- obres de naturalesa promocional que formen part d’una campanya promocional o publicitat per a una destinació (turisme), producte i/o marca específica i produccions institucionals per promocionar una organització específica o les seves activitats;
- obres de referència (enciclopèdies, atles, catàlegs, bases de dades i similars), obres instructives (guies instructives, manuals i similars) i llibres electrònics (interactius);
- projectes centrats en gravacions en directe, jocs de televisió, programes d’entrevistes, programes de cuina, revistes, programes de televisió, notícies, alfabetització mediàtica, reality shows, programes educatius, docents i instructius;
- documentals que promocionen el turisme, “making-of”, reportatges, reportatges d’animals, programes de notícies i “docu-telenovel·les”;
- projectes que inclouen material pornogràfic o racista o que promouen la violència;
- plataformes d’aprenentatge electrònic;
Els costos relacionats amb la producció/desenvolupament de continguts i l’organització d’esdeveniments culturals no són elegibles en aquesta convocatòria.
Sol·licitants elegibles
Entitats jurídiques europees (empreses privades, públiques, organitzacions internacionals, empreses tecnològiques i de nova creació, organitzacions audiovisuals, culturals i creatives, incubadores i acceleradores d’empreses etc.) que presentin un consorci format per almenys dues entitats legals provinents de països participants a Europa Creativa MEDIA (que no siguin entitats afiliades). També s’admetran sol·licituds de beneficiaris individuals.
Les sol·licituds han de demostrar clarament l’abast de l’enfocament intersectorial, les condicions per aplicar-les i els beneficis esperats per als sectors coberts. També s’acceptaran propostes presentades per sol·licitants únics.
Finançament
Pressupost del projecte (import màxim de la subvenció): no hi ha límit. La subvenció es basarà en el pressupost (costos reals, amb costos unitaris i elements a tant alçat). Això significa que reemborsarà NOMÉS certs tipus de costos (despeses elegibles) i costos que van ser realment incorreguts per al seu projecte (NO les despeses pressupostades).
Els costos es reemborsaran al tipus de finançament fixat a l’acord de subvenció (80%).
Es permet el suport financer a tercers.
La durada dels projectes serà de 24 mesos.
Calendari
- Publicació de la convocatòria: 21 d’octubre de 2025.
- Data límit per a la presentació de sol·licituds: 23 d’abril de 2026 a les 17:00 (hora de Brussel·les).
- Període d’avaluació: maig-setembre de 2026.
- Informació als sol·licitants: octubre de 2026.
- Signatura del conveni de subvenció: gener de 2027.
Documentació
Document de convocatòria i annexos:
Plantilles de formularis de sol·licitud
Standard application form (CREA MEDIA) — el formulari de sol·licitud específic per a aquesta convocatòria està disponible al Sistema de presentació de sol·licituds
Information on independence and ownership control (CREA MEDIA)
Model Grant Agreements (MGA) (Models d’acords de subvenció (MGA))
Documents addicionals:
EU Financial Regulation 2024/2509
Rules for Legal Entity Validation, LEAR Appointment and Financial Capacity Assessment
EU Grants AGA — Annotated Model Grant Agreement
Funding & Tenders Portal Online Manual
Funding & Tenders Portal Terms and Conditions