S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Collaborations 2026 (CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS), destinada a augmentar les col·laboracions entre els mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2026.
Sol·licitants elegibles
Consorcis compostos per almenys tres sol·licitants d’un mínim de tres països diferents que participen al programa Europa Creativa (beneficiaris, no entitats afiliades).
El coordinador del projecte haurà de presentar la sol·licitud. Els consorcis podran incloure mitjans de comunicació públics i privats sense ànim de lucre, inclosos la premsa escrita (en línia), ràdio, podcasts i televisió, així com altres organitzacions dedicades als mitjans de comunicació (associacions, ONGs, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en els seus professionals).
Projectes elegibles
Aquesta acció pretén ajudar a fer que el sector europeu dels mitjans de comunicació sigui més sostenible i resistent, inclosos els mitjans més petits. Es donarà suport a projectes destinats a fomentar la col·laboració en i entre qualsevol mitjà de comunicació (sub)sector i/o gènere que tingui com a objectiu millorar la cooperació, ajudar els mitjans de comunicació a adaptar-se a les noves realitats econòmiques i de consum i introduir canvis sistèmics en aquest sector.
Prioritat 1: Foment de la transformació empresarial col·laborativa
Els projectes han de centrar-se en les maneres de desenvolupar la transformació col·laborativa, des d’un punt de vista empresarial, tecnològic i/o de producció.
Projectes destinats a desenvolupar millors models de finançament, de gestió, denfocament per al desenvolupament i la comercialització de les audiències, de normes professionals i tècniques comunes, de nous tipus de sales de redacció, de sindicats o altres models dintercanvi de contingut entre els mitjans de comunicació europeus. Proporcionar assistència a les petites organitzacions per desenvolupar-ne la preparació empresarial.
Pel que fa al contingut, poden apuntar a augmentar l’eficiència i la qualitat dels informes mitjançant col·laboracions periodístiques innovadores. Els projectes poden provar mètodes i formats de producció innovadors o contribuir als estàndards de producció de mitjans d’alta qualitat d’altres maneres col·laboratives. Els projectes poden tenir com a objectiu augmentar els intercanvis de bones pràctiques entre els periodistes i optimitzar els fluxos de treball per a aquells gèneres periodístics que requereixen més temps i recursos.
Les propostes poden abordar una o diverses de les prioritats descrites anteriorment.
Per aconseguir aquests objectius els projectes podran incloure activitats, cursos de capacitació en línia i tallers per a professionals dels mitjans de comunicació, programes dintercanvi, plans de tutoria, mapeig de bones pràctiques, desenvolupament destàndards tècnics en tot el sector, producció de guies pràctiques, desenvolupament i prova de plataformes, solucions tècniques per intercanviar idees i millors pràctiques o promoció dactivitats per mantenir la viabilitat del sector. Foment de l’intercanvi de bones pràctiques entre operadors de mercats de mitjans de comunicació (en termes d’idiomes, volums de producció, mides, nivells de digitalització, etc.) per promoure l’aprenentatge mutu. Els sol·licitants han de proposar activitats que beneficiïn els mitjans de comunicació regionals, locals o comunitaris que sovint no tenen els mitjans necessaris per adaptar-se a l’entorn digital.
S’acceptarà el suport financer a tercers en projectes que prevegin esdeveniments, capacitacions i tallers en línia per a periodistes, desenvolupament col·laboratiu de normes i estàndards editorials, programes d’intercanvi, esquemes de tutoria, suport financer a projectes de periodisme col·laboratiu, activitats de promoció o altres activitats que tinguin com a objecte mantenir la qualitat i la diversitat del periodisme. En aquests casos, els sol·licitants han de definir els termes sota els quals es duria a terme aquest suport financer a tercers i garantir un procés just i transparent.
Les activitats han d’incloure resultats concrets i establir indicadors de resultats clars, objectivament verificables i quantificables per a la meitat i el final del projecte. L’abast estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles i s’ha de justificar mitjançant un pla de divulgació detallat i proves d’interès dels grups destinataris.
Sempre que s’inclogui la producció editorial, les accions respectaran la independència editorial dels mitjans i emfatitzaran la importància d’arranjaments editorials adequats i conjunts.
Totes les propostes han de tenir en compte l’empremta ecològica de les activitats que proposen i, quan escaigui, descriure les estratègies per garantir un sector de mitjans de comunicació més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
Impacte esperat:
- Més col·laboració amb els mitjans.
- Xarxes sectorials d’intercanvi de bones pràctiques entre els professionals dels mitjans de comunicació.
- Hubs de coneixement per a subsectors com la premsa escrita/en línia, ràdio/podcasts, televisió i/o gèneres periodístics (periodisme especialitzat).
- Adquisició i millora de les competències professionals per part de periodistes i professionals dels mitjans.
Calendari
- Publicació de la convocatòria: 21 d’octubre de 2025
- Data límit per a la presentació de sol·licituds: 4 de febrer de 2026 a les 17:00 (hora de Brussel·les).
- Període d’avaluació: febrer – maig de 2026
- Informació als sol·licitants: agost de 2026
- Signatura del conveni de subvenció: novembre de 2026
Documentació
Document de convocatòria:
Plantilles de formularis de sol·licitud
Standard application form (CREA MEDIA) — el formulari de sol·licitud específic per a aquesta convocatòria està disponible al Sistema de presentació de sol·licituds
Declaration on standards and independence (CREA CROSS JOURPART)
Model Grant Agreements (MGA) (Models d’acords de subvenció (MGA))
Documents addicionals:
EU Financial Regulation 2024/2509
Rules for Legal Entity Validation, LEAR Appointment and Financial Capacity Assessment
EU Grants AGA — Annotated Model Grant Agreement
Funding & Tenders Portal Online Manual
Funding & Tenders Portal Terms and Conditions