Notícies

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual publica un nou informe sobre la independència dels reguladors dels mitjans de comunicació a Europa

04/05/2026

L’Observatori Europeu de l’Audiovisual ha publicat l’informe ‘La independència de les autoritats reguladores nacionals‘.

Aquest nou estudi ofereix una anàlisi exhaustiva i actualitzada del funcionament dels reguladors de mitjans als Estats membres de la UE, Noruega i els països candidats inclosos a l’Informe sobre l’Estat de Dret de 2025 (Albània, Montenegro, Macedònia del Nord i Sèrbia).

A petició de la Comissió Europea, aquest estudi en profunditat explora la independència estructural i funcional de les autoritats reguladores nacionals (ARN) i com aquestes salvaguarden de manera autònoma la llibertat i el pluralisme dels mitjans de comunicació, tot adaptant-se a l’entorn digital.

L’informe, amb el suport d’Europa Creativa MEDIA, es va elaborar a partir de les contribucions d’experts nacionals i va ser revisat per reguladors de la xarxa European Platform of Regulatory Authorities (EPRA).

L’autora col·laboradora Amélie Lacourt, analista jurídica de l’Observatori esmentat, aporta un conjunt de dades úniques sobre la independència jurídica, financera i operativa de les agències reguladores nacionals mitjançant una anàlisi comparativa i fitxes informatives nacionals. Com a resultat, l’informe posa en relleu tant les tendències com les particularitats de cada país.

Per què són importants els reguladors de mitjans independents:

Els organismes reguladors nacionals independents tenen un paper fonamental per garantir la llibertat de premsa, el pluralisme i el dret de la ciutadania a la informació fiable. Tot i això, poden enfrontar-se a la influència política, l’escassetat de recursos o els desafiaments que plantegen les plataformes digitals que operen més enllà de les fronteres nacionals. Per això, aquest informe subratlla el paper crucial dels organismes reguladors nacionals com a guardians dels valors democràtics, especialment a mesura que els nous marcs normatius de la UE, com ara la Llei Europea de Llibertat de Premsa (FEMP), amplien les seves responsabilitats.

Perfils de les autoritats reguladores nacionals (ARN):

Estructures diverses en un panorama convergent. Si bé la majoria de les ARN es van establir entre finals de la dècada del 1980 i principis de la del 2000 després de la liberalització dels mitjans de comunicació i la Directiva de Serveis de Comunicació Audiovisual, ha sorgit una nova generació de reguladors en resposta a la transformació digital. Les ARN actuals varien considerablement en mida, estructura i recursos, des de petits organismes amb menys de 30 empleats fins a grans reguladors integrats amb centenars de treballadors.

Àmbit de competència:

Una tendència clara és l’ampliació dels mandats per incloure la supervisió de plataformes i serveis digitals en línia. El seu àmbit de competència abasta cada cop més els serveis sota demanda, les plataformes en línia i, en alguns casos, les responsabilitats derivades de la Llei de Serveis Digitals i la normativa sobre publicitat política. Aquesta ampliació reflecteix la «plataformització» de l’ecosistema mediàtic, cosa que exigeix ​​als reguladors adaptar-se ràpidament a les noves tecnologies i als reptes transfronterers.

Autonomia financera:

Els models de finançament influeixen en la independència. L’informe mostra que la majoria de les agències reguladores nacionals depenen en gran mesura del finançament estatal, sovint complementat amb les taxes del sector. Tot i que això proporciona estabilitat, també pot generar vulnerabilitats i dubtes sobre la independència quan les decisions pressupostàries estan influenciades per actors polítics. Els sistemes d’aprovació, ajustament i auditoria pressupostària varien considerablement a Europa, cosa que afecta el grau d’independència financera a la pràctica.

Independència operativa – Nomenaments i destitucions sota escrutini:

Un dels aspectes més delicats es refereix als nomenaments i destitucions dels líders de les autoritats reguladores nacionals (ARN). Els procediments varien considerablement, amb governs, parlaments o sistemes mixtos exercint diferents rols. L’informe examina les salvaguardes implementades pels països, com ara els mandats fixos o la revisió judicial de les decisions de destitució.

Aplicació de la llei i transparència:

La rendició de comptes com a pilar de la confiança. Els mecanismes de transparència, com ara la publicació de decisions, la presentació d’informes sobre les activitats i la possibilitat d’interposar recursos judicials, s’apliquen àmpliament a tot Europa com a eines essencials per garantir la rendició de comptes i la confiança pública. Tot i això, el nivell d’obertura i accessibilitat encara varia entre les diferents jurisdiccions.

Facultats d’execució:

Instruments eficaços, aplicació desigual. Les autoritats nacionals reguladores solen disposar d’una àmplia gamma de facultats d’execució, que inclouen l’emissió d’advertències, la imposició de multes i la suspensió de serveis. Tot i això, l’abast i l’eficàcia d’aquests instruments varien, especialment pel que fa als serveis digitals.

Conclusió:

Aquest informe ofereix una visió general completa i actualitzada de la independència de les autoritats reguladores nacionals dels mitjans de comunicació en un moment crucial per a l’ecosistema mediàtic europeu. Perquè puguin complir les seves responsabilitats, és fonamental que tinguin el suport de mandats legals clars, recursos adequats i una governança transparent.

A mesura que avança la implementació de la Llei de llibertat de mitjans de comunicació i les plataformes digitals transformen l’entorn informatiu, enfortir la independència i l’eficàcia de les autoritats reguladores nacionals serà essencial per protegir el pluralisme mediàtic, el debat democràtic i els drets de la ciutadania.

Aquesta publicació és de lectura obligatòria per a responsables polítics, reguladors de mitjans, experts legals, acadèmics, periodistes i qualsevol persona interessada en la llibertat de premsa, la regulació digital i la democràcia a Europa.

Consulteu i descarregueu-vos l’informe complet.

Més informació

COMPARTIR

MÉS NOTÍCIES

10/09/2026
Mago Production, nominada als Cartoon Forum Tributes 2026
La productora catalana d'animació Mago Production ha estat nominada als Cartoon Forum Tributes 2026 en la categoria de Productora de l'Any, uns guardons que reconeixen l'excel·lència, la creativitat i la contribució de les empreses i professionals de la indústria europea de l'animació.
10/09/2026
Últims dies per inscriure’s a la convocatòria RECPush del Festival REC per a la coproducció i el finançament de projectes audiovisuals
REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona té oberta la convocatòria RECPush, en el marc del RECLab, fins al proper 15 de setembre.
09/09/2026
Eurodoc 2027 obre la convocatòria
EURODOC 2027, el programa de formació anual per a productors/es i professionals del documental, té oberta la convocatòria fins al 23 de novembre de 2026.
09/09/2026
Series Mania Institute obre la convocatòria d’Eureka Series 2027
Series Mania Institute ha obert la convocatòria del programa de formació Eureka Series, adreçat a guionistes emergents d’arreu d’Europa amb un fort interès professional per a l’escriptura de sèries. La data límit per presentar-s’hi és el 2 de novembre de 2026.
08/09/2026
Inscripcions obertes per a la jornada sobre intel·ligència artificial i la creació de projectes culturals
L'òrgan de coordinació d'Europa Creativa Espanya, juntament amb les oficines de Cultura i MEDIA Espanya, organitza una jornada sobre intel·ligència artificial on es tractaran els avantatges, els desavantatges i els aspectes tècnics en la creació de projectes culturals. L'esdeveniment es durà a terme el proper dimarts 15 de setembre de 2026 a les 10.00h a l'Auditori Jorge Semprún del Ministeri de Cultura (carrer San Marcos, 40 de Madrid).
08/09/2026
Berlinale Co-Production Market 2027 obre la convocatòria de projectes de llargs de ficció i sèries de TV
La 24a edició del Berlinale Co-Production Market de l'European Film Market es durà a terme, un any més, en paral·lel al Festival Internacional de Cinema de Berlín, del 13 al 16 de febrer de 2027. Productors/es d'arreu del món poden presentar projectes de llargmetratge per a la selecció oficial de Feature Films i projectes de sèrie per a la selecció oficial de Co-Pro Series.
08/09/2026
Presència de títols MEDIA a la Competició Oficial del Festival Internacional de Cinema de Venècia 2026
La 83a edició del Festival Internacional de Cinema de Venècia se celebra del 2 al 12 de setembre de 2026. Aquest any compta amb diversos llargmetratges amb suport d'Europa Creativa MEDIA a la Competició Oficial.
08/09/2026
Els films MEDIA ‘El ser querido’, ‘Los domingos’ i ‘La bola negra’, preseleccionats per als Oscars 2027
L‘Acadèmia de Cinema espanyol ha fet pública la preselecció oficial de les tres pel·lícules candidates a representar Espanya a la 99a edició dels Premis Oscar, en la categoria de millor pel·lícula internacional.
30/07/2026
Roma acollirà l’última edició del Green Film Lab 2026 dedicada a la sostenibilitat audiovisual
El programa internacional Green Film Lab, impulsat per TorinoFilmLab i Green Film, ha obert la convocatòria per participar a la tercera i última edició de 2026, que tindrà lloc a Roma (Itàlia) del 21 al 23 d’octubre. El termini d’inscripció finalitza el 18 de setembre.
29/07/2026
La Comissió Europea obre una consulta per definir una Estratègia d’Intel·ligència Artificial per a la cultura i la creativitat
La Comissió Europea ha obert una convocatòria de participació pública per recollir opinions sobre la futura Estratègia d’Intel·ligència Artificial per als sectors i les indústries culturals i creatives, una iniciativa inclosa dins del programa Culture Compass que pretén establir una visió estratègica sobre l’ús de la IA en l’àmbit cultural europeu.

Cultura

Plataformes europees per a la promoció d’artistes emergents
(CREA-CULT-2024-PLAT)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Xarxes europees d’organitzacions culturals i creatives
(CREA-CULT-2024-NET)

Termini: 07/mar/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Entitats Culturals Paneuropees
(CREA-CULT-2024-PECE)

Termini: 31/gen/2024

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Audience Development and Film Education
(CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)

Termini: 27/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

MEDIA 360°
(CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)

Termini: 09/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Freedom Rapid Response Mechanism
(CREA-CROSS-2025-MFP)

Termini: 15/gen/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European Festivals
(CREA-MEDIA-2025-FEST)

Termini: 11/mar/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European Slate Development
(CREA-MEDIA-2026-DEVSLATE)

Termini: 03/des/2025

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Animation projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-1)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European co-development
(CREA-MEDIA-2026-CODEV)

Termini: 25/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Documentary projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-2)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

TV and online content Fiction projects
(CREA-MEDIA-2026-TVONLINE-3)

1r Termini: 03/des/2025
2n Termini: 07/05/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

Video games and immersive content development
(CREA-MEDIA-2026-DEVVGIM)

Termini: 11/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

European VOD networks and operators
(CREA-MEDIA-2026-VODNET)

Termini: 08/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Markets & Networking
(CREA-MEDIA-2026-MARKETNET)

Termini: 20/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Innovative tools and business models
(CREA-MEDIA-2026-INNOVBUSMOD)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Films on the Move
(CREA-MEDIA-2026-FILMOVE)

1r Termini: 19/mar/2026
2n Termini: 16/07/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Circulation of European literary works
(CREA-CULT-2026-LIT)

Termini: 29/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - Media Literacy
(CREA-CROSS-2026-MEDIALITERACY)

Termini: 11/mar/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

Creative Innovation Lab
(CREA-CROSS-2026-INNOVLAB)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - PLURALISM
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cross-Sectorial

NEWS - JOURNALISM PARTNERSHIPS - COLLABORATIONS
(CREA-CROSS-2026-JOURPART-COLLABORATIONS)

Termini: 04/feb/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Perform Europe
(CREA-CULT-2026-PERFORM-EU)

Termini: 15/gen/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film Distribution
(CREA-MEDIA-2026-FILMDIST)

Termini: 23/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Festivals
(CREA-MEDIA-2026-FESTNET)

Termini: 14/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

Skills and Talent Development
(CREA-MEDIA-2026-TRAINING)

Termini: 16/abr/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Business

European Film sales agent
(CREA-MEDIA-2026-FILMSALES)

Termini: 18/jun/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Audience

Networks of European Cinemas
(CREA-MEDIA-2026-CINNET)

Termini: 09/jul/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Content

European mini-slate development
(CREA-MEDIA-2026-DEVMINISLATE)

Termini: 17/set/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de cooperació europea de petita escala
(CREA-CULT-2026-COOP-1)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Cultura

Projectes de Cooperació Europea de Mitjana Escala
(CREA-CULT-2026-COOP-2)

Termini: 05/mai/2026

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...

Altres

Music Moves Europe
(CREA-CULT-2022-MME)

Termini: 12/gen/2023

No hi ha convocatories d'aquesta categoria...