S’ha publicat la nova convocatòria d’Europa Creativa Cross-Sectoral NEWS – Journalism Partnerships – Pluralism 2026 (CREA-CROSS-2026-JOURPART-PLURALISM), destinada a donar suport al pluralisme dels mitjans de comunicació. La data límit de presentació de sol·licituds és el 4 de febrer de 2026.
L’acció sobre pluralisme s’adreça a organitzacions que puguin crear i distribuir fons a entitats de mitjans de comunicació en sectors d’especial rellevància per a la democràcia.
Sol·licitants elegibles
S’admeten sol·licituds de beneficiaris individuals, així com propostes presentades per un consorci d’almenys dos sol·licitants (beneficiaris, no entitats afiliades).
L’acció està oberta a organitzacions de la societat civil actives al sector dels mitjans de comunicació (associacions de mitjans, ONG, organitzacions sense ànim de lucre, organitzacions de la societat civil, autoritats públiques, organitzacions internacionals, universitats, centres de recerca, fons periodístics i organitzacions de formació centrades en els professionals dels mitjans de comunicació, etc.). Aquestes organitzacions han d’estar en condicions d’establir sistemes de suport a tercers adreçats als mitjans de comunicació, a les organitzacions i als periodistes, de manera que millorin els paisatges de mitjans pluralistes a tota la Unió.
Projectes elegibles
Els mitjans de comunicació independents tenen un paper crucial i valuós a les societats, particularment en la defensa dels principis essencials de llibertat i del pluralisme. Tot i això, els nous patrons de consum i models d’ingressos estan afectant la viabilitat dels mitjans, exposant els sectors a fenòmens com la reducció de les redaccions, els deserts dels mitjans i el deteriorament del pluralisme.
En aquest context, els mitjans de comunicació que són importants per a la democràcia i que no tenen prou mitjans per adaptar-se a l’entorn digital, necessiten més suport per continuar proporcionant una font d’informació original de primera mà per als ciutadans, ajudar els responsables de la presa de decisions a rendir comptes i, en última instància, contribuir a un sector més divers i independent.
Prioritat 2: Foment de projectes de periodisme col·laboratiu
Les propostes han destablir sistemes de finançament per als mitjans de comunicació i el periodisme independent. Poden proposar-se activitats d’acompanyament (esdeveniments, capacitacions i tallers en línia per a periodistes, desenvolupament col·laboratiu de normes i estàndards editorials, programes d’intercanvi, esquemes de tutoria, suport financer a projectes de periodisme col·laboratiu, activitats de promoció o altres activitats que tinguin com a objectiu mantenir la qualitat i la diversitat del periodisme).
Les organitzacions sol·licitants han d’estar en condicions d’establir sistemes de finançament (suport a tercers) adreçats als mitjans de comunicació, les organitzacions i, si cal, als professionals, de manera que millorin els paisatges mediàtics pluralistes a tota la Unió Europea.
Les activitats proposades han d’estar dirigides per organitzacions de la societat civil i s’han de centrar en els sectors dels mitjans de comunicació d’especial rellevància per a la democràcia i la participació cívica, en particular: mitjans locals i regionals de comunicació, periodisme independent i de recerca, organitzacions que ofereixin notícies d’interès públic.
Els sol·licitants hauran de presentar, desenvolupar i aplicar sistemes de finançament centrats en mitjans de comunicació independents, tenint en compte el paper que tenen en el foment de la democràcia i la configuració de l’opinió pública, aportant beneficis a les audiències i comunitats.
Les propostes han de tractar una o més de les prioritats següents: producció editorial, models de cobertura i ingressos, millora de la distribució i la difusió de notícies, fidelització de les audiències, desenvolupament d’eines tècniques i formació sobre els temes anteriors.
A més dels plans de finançament, els sol·licitants poden proposar mesures de desenvolupament de capacitats que beneficiïn el seu sector (el desenvolupament de normes deontològiques, preparació pressupostària, assessorament jurídic o formació de periodistes).
Les propostes s’han de centrar en entitats que tinguin la seu a la Unió Europea, i específicament a les zones amb escassa oferta de les notícies específiques descrites anteriorment o als mercats on el pluralisme dels mitjans és tens. També es poden abordar les necessitats de les sales de redacció més petites.
Les activitats han d’incloure resultats concrets i establir indicadors de resultats clars, objectivament verificables i quantificables per a la meitat i el final del projecte. L’abast estimat ha de ser més precís que la suma dels canals de distribució disponibles i s’ha de justificar mitjançant un pla de divulgació detallat i proves d’interès dels grups destinataris.
Sempre que s’inclogui la producció editorial, les accions respectaran la independència editorial dels mitjans i emfatitzaran la importància d’arranjaments editorials adequats i conjunts.
Totes les propostes han de tenir en compte l’empremta ecològica de les activitats que proposen i, quan escaigui, descriure les estratègies per garantir un sector de mitjans de comunicació més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
Les activitats han de donar suport actiu a un mínim de quatre països de la Unió Europea.
Nota: Per a totes dues accions, les propostes han d’involucrar tants mitjans de comunicació com sigui possible en benefici de la comunitat europea de mitjans de comunicació en general. Es poden incloure activitats superposades que combinin tots dos objectius.
Es permet el suport a tercers.
Impacte esperat:
- Augment de la resiliència, el pluralisme i la independència editorial dels mitjans a nivell europeu, com ara els mitjans locals, regionals i comunitaris, els mitjans de recerca o els mitjans especialitzats en temes d’interès públic.
- Augment de la resiliència de les organitzacions actives als sectors dels mitjans de comunicació i protecció del panorama mediàtic.
- Una millor assimilació de les noves tecnologies als sectors dels mitjans de comunicació seleccionats contribueix al pluralisme dels mitjans ia la diversitat del panorama dels mateixos.
- Foment dels coneixements sobre els sectors dels mitjans de comunicació que difonen notícies d’interès públic (p. ex., detectant zones amb escassa oferta de continguts d’alta qualitat i/o on el pluralisme dels mitjans de comunicació es veu limitat).
La durada dels projectes serà de 24 mesos.
Finançament: Pressupost del projecte (import màxim de la subvenció):
Acció 2: Journalism Partnerships – Pluralism 2,5 milions d’euros per projecte.
La subvenció es basarà en el pressupost (costos reals, amb costos unitaris i elements a tant alçat). Això significa que reemborsarà NOMÉS certs tipus de costos (despeses elegibles) i costos que van ser realment incorreguts per al seu projecte (NO les despeses pressupostades).
Els costos es reemborsaran d’acord amb el percentatge de cofinançament del 80% per a l’acció 1 i del 90% per a l’acció 2 segons el que estableix el Grant Agreement.
Calendari
- Publicació de la convocatòria: 21 d’octubre de 2025
- Data límit per a la presentació de sol·licituds: 4 de febrer de 2026 a les 17:00 (hora de Brussel·les).
- Període d’avaluació: febrer – maig de 2026
- Informació als sol·licitants: agost de 2026
- Signatura del conveni de subvenció: novembre de 2026
Documentació
Document de convocatòria i annexos:
Plantilles de formularis de sol·licitud
Standard application form (CREA MEDIA) — el formulari de sol·licitud específic per a aquesta convocatòria està disponible al Sistema de presentació de sol·licituds
Declaration on standards and independence (CREA CROSS JOURPART)
Model Grant Agreements (MGA)
Documents addicionals:
EU Financial Regulation 2024/2509
Rules for Legal Entity Validation, LEAR Appointment and Financial Capacity Assessment
EU Grants AGA — Annotated Model Grant Agreement
Funding & Tenders Portal Online Manual
Funding & Tenders Portal Terms and Conditions